גישור בתיקי ביטוח
דיני ביטוח
דיני הביטוח הם חלק מן המשפט האזרחי (להבדיל מהמשפט הפלילי, המנהלי וכו') העוסקים בחיובים רצוניים (שהצדדים בחרו להתחייב בהם מרצונם).
בבסיס ההתקשרות בין חברת הביטוח ללקוח עומד רצונו של המבוטח לרכוש מוצרי ביטוח אשר יעניקו לו שקט נפשי ובטחון כלכלי לעת קשה. חברת הביטוח שואפת להגדיל את מספר מבוטחיה הרוכשים ממגוון מוצריה .
חובות וזכויות המבוטח נקבעות בתנאי פוליסת הביטוח ובחוק חוזה ביטוח. להגדרות ולסייגים נפקות משפטית ולפיהם מחושבים הסיכון הביטוחי, והפרמיה הנגבית בגינו.
בהתרחש מקרה הביטוח המבטח זכאי לדרוש מהמבוטח להוכיח את המקרה שארע .
על חברת הביטוח מוטלת החובה לברר את חבותה לשלם תגמולי הביטוח בהתאם להתחייבויות במסגרת הפוליסה.
לעתים , במסגרת תהליך הבירור, טוען הגוף המבטח כי אין למבוטח זכות לקבל את תגמולי הביטוח בשל פרשנות משפטית לתנאי הפוליסה, או בשל כך שהאירוע שהתרחש, לא עונה על הגדרת "מקרה הביטוח" כפי שהוגדרה בפוליסה. המבוטח חש כי חברת הביטוח מתחמקת מחבותה לשלם את תגמולי הביטוח, והצדדים מוצאים עצמם בביהמ"ש.
גישור בביטוח
תהליך קשירת עסקת הביטוח עם הלקוח כרוך במאמצים ומשאבים רבים, המושקעים מצדה של חברת הביטוח ומצדו של סוכן הביטוח, המתווך בעניין. פניית אחד מהצדדים לעסקה לבית משפט בקרות מקרה הביטוח עשויה להוריד עמל זה לטמיון.
חברת הביטוח זקוקה ללקוחות מרוצים. התדיינות בבית משפט איננה הדרך לשמור על שביעות רצונם. יתרה מזאת, בין אם תזכה חברת הביטוח בתביעה ובין אם תפסיד, הרי שפרט לאובדן המבוטח מולו ניצבה, צפויים אדוות האירוע להתפשט למעגלים רחוקים יותר של לקוחות בכוח או בפועל .
בעידן הנוכחי הצרכנים ערים לא רק לטיב המוצר והתדמית אותה משדר גוף מסוים, אלא גם לערכים בהם הוא דוגל. איכפתיות, תלות הדדית ושיתוף פעולה, הינם ערכים המגולמים בגישור ואשר יגבירו את אמון הציבור בחברות הביטוח.
גם היתרון של אורך ההליך הינו מאוד משמעותי כאשר המדובר בביטוח היות וזהו תחום שעוסק, לרוב, בנזקי גוף של התובע אשר פוגעים בכושר השתכרותו והוא והסמוכים על שולחנו, נותרים, לא אחת, ללא יכולת להתקיים.
מיותר לציין כי בנסיבות אלה יקשה מאוד על הנפגע לנהל הליך משפטי ארוך עד שיקבל פיצוי הולם.
על כן, בנסיבות אלו, בוחרים הצדדים לרוב לפנות לגישור. כך היה בבשא (י-ם) 1448/06 עיזבון המנוח דניאל חכיאשוילי נ' הסתדרות מדיצינית הדסה.